Een deurslot monteren - video tutorial
Een slot voor een links- of rechtsom draaiende deur. Hoe verwijder ik een cilinderslot? Hoe teken ik de gaten af in de zijkant van de deur? Hoe maak ik de gaten voor deurkruk en cilinderslot pas?
Volledige handleiding een deurslot monteren
- Jan van der Peet
Vakdocent bouw Hoofdvaart College - Als je een deur bij een bouwmarkt koopt zit er al een slotgat in, maar hoe je
een slot er in moet monteren dat zal ik u zo laten zien.
Je hebt hier het gat met de voorkant, die zit er dan al in gefreesd, maar aan
de zijkant van de deur zitten nog niet de gaten waar de kruk en de cilinder
in moeten.
We gebruiken daarvoor een standaard cilinderslot met een dag- en een nachtschoot.
Hier is waar de cilinder moet komen en hier ziet u waar de kruk moet komen.
Stel dat de deur links of rechtsom moet draaien dan kun je hetzelfde slot
ervoor gebruiken, want je kunt deze aan twee kanten gebruiken.- De dagschoot heeft een schuine kant aan één kant, dus kan alleen, op dit moment, voor linksom draaien worden gebruikt. Stel dat je een deur hebt die de andere kant op moet draaien dan zou de schuine kant aan deze kant, de andere kant, moeten zitten.
- Daar heeft de fabrikant het volgende op gevonden. Er zit hier aan de zijkant een palletje, die kun je met een priem, een spijker of een klein schroevendraaiertje omhoog duwen en dan springt de dagschoot er vanzelf uit.
Dan zie je dat je ‘m om kunt draaien en zo voor een rechtsdraaiende deur kunt gebruiken.- Nu gaan we de gaten afschrijven op het klos van de kruk en de cilinder. Dat gaan we op de volgende manier doen. Bij het hart, het midden, van dit krukgat zet ik een streepje en bij het midden van het cilindergat zet ik ook een streepje. Als ik het midden niet precies weet kan ik ‘ m ook uitmeten.
Dat streepje, dat ik hier gezet heb, haal ik over naar de voorkant van het slot.- Ik pak daarvoor een winkelhaak, hou ‘m op het streepje, zet het hier over en zet het hier aan de voorkant over.
Dit doe ik ook bij het cilinder.
Nu heb ik de twee streepjes aan de voorkant. Hart van het krukgat en hart van de cilinder.- Nu gaan we het slot in de slotkast stoppen. Ik ga ervan uit dat dit de bovenkant is, de dagschoot zit aan de bovenkant.
- Ik stop ‘m er in en ik ga deze twee streepjes nu overhalen naar de kop van de deur.
Nu heb ik nog steeds het hart van die cilinder en van de kruk op de klos staan.- Ik haal het slot er weer uit en nu wil ik de diepte van het gat weten.
Ik zet hier ook weer op beide harten een streepje en ik ga het precies opmeten vanaf de voorkant van het slot naar het midden van het gat bij het streepje. - Zoals u ziet is het 50 millimeter, 5 centimeter dus. En de andere ook, 50 millimeter. Nu weet ik dus dat de diepte van de gaten 50 millimeter afgetekend moeten worden.
- Ik moet ook even kijken want het slot valt meestal 2 milimeter in de slotkast. Dus ik had 50 millimeter diep plus die 2 millimeter, dus de diepte van dit gat wordt dan 52 millimeter.
- Ik schrijf het er even op zodat ik dat niet kan vergeten.
Nu ga ik de streepjes die aan de voorkant staan 52 millimeter verderop overhalen. - Met mijn duimstok meet ik de 52 millimeter precies af. En ik trek nu (tussen beide punten) een rechte lijn naar beneden.
Aan de andere kant (van de deur) doe ik precies hetzelfde. - Nu kunnen we de gaten gaan boren voor de kruk en het cilinder.
Ik haal het slot eruit. - Nu wil ik eerst goed controleren of ik het goed heb afgeschreven en de onderkant van het cilinder verder aftekenen. Ik ga wel alles wat ruimer boren, dan heb je altijd nog ietsje schuifruimte voor je slot.
- Ik heb daarvoor een 20 millimeter speedboor. Die gebruik ik bij het krukgat en bij de bovenkant van het cilinder.
- De onderkant van het cilindergat boor ik met een 12 millimeter boor. Nu draai ik ‘m (de deur) om, want het is natuurlijk verstandig om van twee kanten af te boren.
- Ook hier moet ik de cilinder nog even aftekenen en controleren of ik de andere hartmaten goed heb afgetekend.
- Ik heb de 12 millimeterboor er nog in zitten, dus die gebruik ik eerst.
Altijd uitkijken met de speedboor want die wil vastslaan.
Deze boor kan links- en rechtsom gedraaid worden, dus dan kun je ‘m
er voorzichtig uithalen. - Nu pak ik de 20 millimeter boor voor de resterende 2 gaten.
- Nu de splinters aan de binnenkant van de slotkast eruit halen. Schoonblazen, met je ogen dicht want anders krijgt u al het stof in uw ogen.
- De splinters zijn er uit, maar dit stukje moet ik nog doorhakken.
- Hiervoor gebruik ik de beitel…….voor beide kanten
En weer de splinters eruit halen. - Nou blijf je toch vaak wat kantjes in het gat houden. Ik heb daarvoor een rattenstaart, dat is een beetje ruwige ronde houtvijl, om die splinters hier eruit te vijlen. Tevens kan ik hiermee zorgen dat de gaten recht tegenover elkaar blijven/gaan zitten. Doe dit serieus want anders heb je later kans dat er houtsplinters in je slot terechtkomen en dat je slot gaat weigeren.
Weer goed schoonblazen. - Nu gaan we kijken of het slot inderdaad goed past. Het slot zelf gaat er wel in, want dat was al zo. Maar nu kijken of de maat van de gaten keurig overeen komt.
- Nou u ziet het, het krukgat zit keurig in het midden, het cilindergat zit mooi op z’n plaats. Dus nu kunnen we vervolgens de kruk en de cilinder gaan monteren.
- Was het toch iets te krap? Dan kun je met de rattenstaart de gaten nog ietsje ruimer maken. Dat kan ook want een schild dekt het gat toch ruimschoots af.
- We gaan nu de cilinder even tijdelijk er in monteren.
Om de cilinder er in te zetten heb je de sleutel nodig want u ziet hier een palletje uitsteken. Dit palletje zal recht met het cilinder moeten vallen, dat doen we met de sleutel, om te passen in het slot. - Nu schuif ik ‘m er in, tot ik de sleutel zo kan draaien dat de nachtschoot er uit is.
Nu haal ik mijn sleutel eruit en de cilinder blijft tijdelijk even vastzitten. - Nu gaan we de schilden er op zetten met de kruk. Over de cilinder heen.
- Nu kijken we of het schild recht op het kozijn zit en gaan we met een priem in het midden van deze gaatjes prikken. Zuiver afschrijven.
Aan de andere kant doen we precies hetzelfde. - Ik boor, met een iets ruimer boortje als dat ik nodig heb, het gat van twee kanten af, ongeveer tot de helft. Dan draai ik de deur om.
Het voordeel van vanaf twee kanten boren is dat de twee gaten mekaar tegenkomen waardoor je één recht gat kunt maken met je boor.
Nu kunnen we het hele slot in elkaar monteren.
Het slot er in.- De cilinder er in. Weer zoeken dat ie in het midden zit.
De sleutel er uit. - Het schild over de cilinder heen. Plastic ringetje, de kruk.
Ook aan de andere kant, schild er op, andere helft van de kruk er op. - Voordat ik nu alles vast ga zetten, want alles zit nog los, ga ik eerst eens kijken of de dagschoot soepel loopt en of de nachtschoot soepel loopt.
Het ziet er nu goed uit. - Nu kan ik de kruk vastzetten, in dit geval met een inbusboutje.
De kruk zit alvast vast. - Nu moeten de twee boutjes boven en onder er doorheen. De ene is een busje, de andere een draadend, wat in mekaar draait.
- Nu gaan we het in mekaar draaien en zoeken we tot het busje en boutje elkaar pakt. Dit doe ik bij de onderste ook.
- Om aan te draaien heb je twee sleufschroevendraaiertjes nodig.
Draai ze nog niet helemaal aan. - We gaan nu eerst met een paar schroeven het slot vastzetten.
Even met de priem een gaatje voorpriemen, netjes in het midden.
Schroefjes erin draaien. - Nu de cilinder met een borgschroef nog vastzetten. Dan gaan we zoeken waar die zit want hij zit nog los/vast er in.
- Nu kan ik de schilden nog als laatste vast aan draaien en nu is het hele slot daardoor klaar en keurig gemonteerd.